8.4.07

Moules marinières + jordskokpandekager


Moules marinières laver vi af og til. Det er nemt at lave, og der er stor smag i skallerne. Blåmuslinger er faktisk ikke engang særligt dyre. Du finder mit bud på tilberedelsen her. Urter, vin og muslinger + lidt fløde. Det er faktisk det hele. Har læst et sted, at man med fordel kan erstatte hvidvinen med hvedeøl - det glemte jeg denne gang, men er stadig opsat på at prøve.


Og så skulle en ny opskrift prøves: Jordskokcrêpes. Det kalder de dem i hvert fald i kogebogen - "Mad med smag", som jeg ofte har omtalt i rosende vendinger. Ret beset er det nogle små tykke pandekager, hvor dejen er blendet med persille og tilsat revne jordskokker. De har dog mere med fyldige amerikanske pandekager at gøre, end deres tynde franske forfædre. Steges i lidt olivenolie. Originalopskriften foreslår kompot af rødløg som tilbehør (vi er på s. 10, for dem der har investeret). Vi havde mere lyst til en af de foreslåede variationer, nemlig æbleflæsk. Næste gang blender vi persillen lidt mindre (det blev jo helt grønt!) og laver måske også dejen mindre flydende (jordskokkerne skilte næsten fra den 'den tynde del' af dejen, så det flød lidt vel ud), men ellers er det bestemt en opskrift, der skal bruges igen. En anden variation, der foreslås i bogen, er at spise jordskokpandekagerne med stenbiderrogn. I de sidste vintermåneder, hvor man længes efter nyt og grønt, må det være ren guldmad; guldet gemt i jorden + det nye guld fra havet. Det, tror jeg helt bestemt, er værd at prøve.





(Fotoinspiration hentet hos Orangette)

Etiketter: , , , , , , ,

1 Comments:

Blogger Karen said...

Jeg har også lavet pandekagerne her engang, men på det tidspunkt var jeg ikke blender-ejer så persillen blev hakket med kniv og jordskokkerne revet og så ellers tilsat dejen, som jeg rørte, som var det alm. pandekagedej. Jeg synes ikke, at de løb ud. I øvrigt kan jeg godt anbefale rødløgskompoten. Den smagte dejligt, og vi fik dem som forret med røget laks til.

8/4/07 16:42  

Send en kommentar

<< Home