4.11.06

Hjemmedate


Lørdagsforkælelse. Jeg stod for forretten, min elskede for hovedretten.

Vi startede med en lille salat bestående af papaya, avocado, tomat og rejer. Skær papaya i stave og lav en vifte af avocadoen. Læg papyaen som bund på tallerknen med avocadoen i midten. Dryp med citron, så avocadoen ikke bliver brun. Så laver du en tomatsalsa. Finthakket tomat, løg, chili, rørsukker, æbleeddike, olivenolie, salt og peber. Det har godt af at trække en lille halv time. Drys nogle kogte rejer rundt på tallerknen, og så tomatsalsaen rundt over og omkring. Det blev helt godt, synes jeg.


Hovedretten bestod af opskrifter fra kogebogen "Mad med smag". Det er én af et par kogebøger, som Magasin har lavet. Opskrifterne er meget enkle og meget velsmagende. Jeg vil ikke gengive opskrifterne her, men anbefale kogebogen varmt. Vi fik letsprængt andebryst med grillede rosmarinæbler og vinkogte kartofler. Det var yderst delikat. Og ramte årstiden helt perfekt.


Vi drak øl til begge retter. Her tror jeg, at jeg har et stort hul i min viden. Jeg tænker, som var det vin. Således var der lys Hoegaarden hvedeøl til forretten og en mørkere Newcastle Brown Ale til hovedretten. Og det var såmænd fint nok, men hvis der er nogen derude, der har links til øl-mad-sider, hvor sammensætning af øl og mad dyrkes, så vil det være meget kærkomment. Jeg tror sagtens, at øl og mad kan tænkes bedre sammen her i huset, så vi får det bedste ud af øltypernes særkender og smagsnuancer i forhold til maden.


Vi sluttede med cafe lungo og rester af bryllupskagen fra fryseren. For tre måneder siden så de sådan her ud i al deres ottefoldige pragt: