31.10.06

Svensk pølseret


Hvornår fik du sidst det? Jeg får det jævnligt. Så sent som her til aften. Retten er vel, trods det misvisende navn, en af vores nationale retter? I dag lavede jeg mormor-udgaven. I hvert fald sådan som jeg fortolker den.

Kog kartofler. Er du i tidsnød skærer du dem i skiver/stykker inden kogning. Imens skærer du et løg i små tern og svitser i lidt smør. Så finder du nogle gode pølser frem. Det skal være bayerske eller wienerpølser. Skær i skiver og kom op til løget, der svitser langsomt derudaf. Så tilsætter du lidt paprika og en anelse karry (det skal være 'dansk', gul karry). Så lidt tomatpure. Svits lidt endnu. Så en god gang ketchup. Gerne i den sødlige ende. Og så vand på. Endelig ikke for meget, det skal kun akkurat dække pølserne. Lad det boble stille og roligt under låg indtil kartoflerne er møre. Dem dræner du så og hælder over til pølserne. Så skal det have en sjat fløde eller mælk, røres godt rundt og smages til med salt og godt med friskkværnet sort peber. Giv det lige 1-2 minutter mere på blusset, så kartoflerne moser i kanten. Det cremer sovsen på den helt rigtige måde, så den klæber til kartofler og pølser.

Svensk pølseret er en af de ganske få retter der - i min verden - er acceptabel at indtage med kun en gaffel. Det er også helt ok at drikke en pilsner til.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tak for opskriften, den ser hamrende lækker ud og skal helt klart prøves i en nær fremtid.

31/10/06 21:12  
Blogger cyclonebill said...

Hvor old school! Minder mig om spejderture og næser der løber.

... og jeg må også hellere prøve at lave det igen en af dagene - for første gang i 10-15 år!

31/10/06 22:23  
Blogger Anders said...

Herligt at kunne inspirere. Til gryderne!

1/11/06 08:41  

Send en kommentar

<< Home