12.11.06

Alternativ Mortensaften

Først og fremmest alternativ fordi vi var en dag sent på den. And fik vi dog og faktisk også rødkål. Men anden var ikke tilberedt traditionelt dansk i ovn med æbler og svesker og brun sovs og kartofler til. Menuen var derimod asiatisk.

Vi lagde ud med en græskarsuppe med muslinger, som jeg lavede efter yndlingskogebogen (side 347). Jeg fulgte faktisk opskriften, hvilket egentligt er sjældent for mig. Det er en 'hot' sag med chili, hvidløg, ingefær, lime osv. Anbefales som altid på det varmeste. Og græskar er bare geniale til supper. Græskarsuppen minder faktisk en del om den, jeg selv laver, men er lidt mere asiatisk i smagen og så altså også med muslinger. Iøvrigt skal man ikke lade suppen bulderkoge, når først kokosmælken er tilsat. Det fik kokosmælken til at gå ud i små perler. Kan ses på billedet herunder. Smagsmæssigt gør det ingen forskel, men visuelt er en homogen suppe altså flottere...

Vi drak det sidste af den østrigske hvidvin fra i går til. Det gik fint.


Og så til anden. Asiatisk and. Wokret faktisk. Du starter med at marinere kødet, mindst 4 timer og gerne en hel nat. Hiv/skær skindet af andebrysterne og skær i tynde skiver på tværs. Læg andestykkerne i en skål med en marinade af chili, hvidløg, ingefær, soya og limesaft. Skindet fra anden skærer du i små tern og smelter i en gryde. Hæld i en skål og så har du lidt andefedt både til stegningen af denne and, men så sandelig også til andre retter i den kolde tid eller måske en rugbrødsmad, der kræver noget af det fine fedt! De tilbageværende tern er i øvrigt knaldsprøde og kan spises med lidt salt. Igen skal jeg huske at skrive, at det her fedtshow er super-super-super usundt, men altså en gang imellem skal der være plads til det.

Nå, anden skal jo så steges. Fuldt knald på wokken. Min wok er til et gasblus og duer ikke på elkomfur, fordi bunden ikke er ordentligt plan. Så jeg bruger en sautépande. Så tager du halvt andefedt og halvt sesamolie. Kommer lidt chili ved. Og så kødet. Du kan eventuelt duppe det tørt. Der skal i hvert fald ikke for meget af marinadevæsken med, for så koger du kødet i stedet for at stege det. Hvidløg, chili og ingefær skal derimod med. Fuldt skrald til det er brunet godt og grundigt overalt. Så hælder du soya og fiskesovs (også kendt som Nam Pla - endnu en thai-ingrediens, du kan læse om her) ved, så der er væske i bunden af wokken/panden. Og så er du ellers klar med en squash i stave og noget pak Choy/bok Choy (som bare er navnet på en asiatisk kåltype. Du finder den hos din Thaigrønthandler). Kålen delte jeg i kvarte skåret på langs, så den stadig hænger sammen. Hvis kålhovederne er små ser det også flot ud at bevare dem hele. Jeg lagde låg over og lod grøntsagerne dampe på den måde mens kødet blev gennemstegt. Jeg er for tøsedrengsagtig til at æde fransk and rosa, selvom jeg godt ved, at det er udbredt i kokkekredse. Hvoromalting er tager det hele blot nogle minutter, og så smager du til med soya, fiskesovs, limesaft og måske sukker og sesamolie.


Anden serveres med kogte jasminris. Vi fik som nævnt også marineret rødkål til. Det er en Årstiderne-opskrift, som kan anbefales. Det er hurtigt og lækkert og en helt anden oplevelse end den klassiske danske.

Vi drak en markedets bedste frugtbomber til set ud fra et pris/kvalitets-synspunkt. Stonecroft Syrah 2001. Den er fantastisk. Frugt uden at være saftevand. Fad i baggrunden. Krydret også. Frugtbombe på den gode måde! Måske var anden lidt vel stærk som partner, men Stonecroften gav kamp til stregen! Bichel har den.