11.9.06

Krydret græskarsuppe


Nem suppe, stor smag. Det hjemmeavlede græskar i fint selskab:

2 løg
2 fed hvidløg
1 chili (jeg brugte en tørret, jeg havde liggende)
1 lille knold frisk ingefær
ca. 1 kg græskar i store tern(skrællet og uden kerner)
ca. 1 liter god fond (jeg brugte hønsefond, men anden ikke for kraftig fond vil også gå fint)
En slat fløde
Salt, peber, citron

Hak løg, hvidløg, chili og ingefær. Svits i rapsolie. Skru ned for varmen og svits også græskarret. Så på med fond. Det skal dække græskarene, men heller ikke meget mere. Kog under låg i ca. 15 minutter. Græskarret vil mærkes mørt. Smæk en stavblender i og monter med fløde. Smag til med salt, peber og citronsaft. Server med godt brød. Et voila!

24 Comments:

Anonymous Anonym said...

Uhmmmmmm!!! Det tror jeg da nok lige, at jeg skal prøve! Tak for opskriften.

11/9/06 20:51  
Blogger Anders said...

Det glæder mig at være til inspiration!

3/10/06 21:06  
Anonymous Anonym said...

Hej Anders

Jeg prøvede din opskrift i går - den er hel fantastisk.

Mvh Ulla

8/11/06 09:23  
Anonymous Anonym said...

Jeg vil også prøve den. Mon man kan undvære fløden - eller bruge soyafløde (jeg kan ikke tåle mælk). Vender evt. tilbage med svaret.
Iøvrigt en fantastisk blog, du har. Sikke nogle fotos.

19/9/07 12:46  
Blogger Anders said...

-> Jeannette: Du kan godt undvære fløden og i stedet lave suppen tyndere med mere fond. En anden mulighed er at bruge kokosmælk, som vil gå godt til chilien og ingefæren.

23/9/07 14:19  
Anonymous Anonym said...

jeg havde ikke græskar nok, så jeg supplerede op med gulerødder. Det var fint.

28/10/07 20:03  
Anonymous Anonym said...

Fik græskarsuppe på en restaurant i Herning i sidste uge. Ud over de allerede nævnte ingredienser, var den med kokosmælk og fløde. Og som prikken over iét, var der drysset let ristede, små stykker af chorizo pølse ud over. Fantastisk kombination og en fantastisk smag.

20/11/07 17:01  
Blogger Anders said...

Spændende!

Gulerødder i suppen kan man helt sikkert godt slippe afsted med - men der skal være overvægt af græskar, tror jeg.

Ristet chorizo-pølse har jeg før prøvet på en jordskoksuppe, men ikke på denne. Jeg ville nok vælge at komme sprødstegt chorizo på en mere klassisk (læs: ikke krydret med ingefær osv.) græskarsuppe, men det er nok mest fordi jeg aldrig helt er blevet overbevist om fusionskøkkenets fortræffeligheder. Spansk pølse møder sydøstasiatisk kokosmælk? Tjah, tjoh, måske... :-)

20/11/07 18:37  
Anonymous Anonym said...

Kålpølser stegt langsomt, skåret i tern og drysset ud over den serverede suppe - fantastisk! Den røgede og krydrede smag gør det lidt a lá bacon, bare med mere kødsmag og ikke nær så fed

22/10/08 11:20  
Anonymous Anonym said...

Skal helt klart prøve denne opskrift allerede i aften ;)

25/10/08 11:19  
Blogger Anders said...

Herligt at denne opskrift hvert efterår trækker nye - og tilfredse - læsere.

De små pølsetern vil jeg prøve ved lejlighed.

Har senest lavet en enklere, cremet græskarsuppe af blot løg, kartofler, græskar, suppe og en del fløde. Sådan har jeg fået græskarsuppe i bl.a. Tyskland-Østrig (Kürbiscremesuppe) på en efterårsferie for et par år siden. Gerne med et glas (ikke alt for tør) hvidvin i glasset.

29/10/08 20:16  
Blogger Unknown said...

Halløj..
Jeg skal bruge din opskrift som natmad til en halloween-fest og er lidt i tvivl om, hvor mange mennesker der er til i opskriften.
Kan du løse den gåde for mig? :)

30/10/08 12:55  
Blogger Anders said...

Morten -> Det kommer jo an på hvor sultne folk er :-)

I den mere seriøse ende:

Tjah, jeg har aldrig været god til mængderne. Laver altid rigeligt og fryser resten, men hvad kan du bruge det til? Den mængde jeg har angivet dækker nok 3 personer som hovedret med brød til. Mon ikke det er ca. det dobbelte - en 5-6 stykker - som forret/natmad med brød til?

Du kan jo give en tilbagemelding efter en forhåbentlig vel overstået fest!

30/10/08 15:50  
Anonymous Anonym said...

Lavede suppen i dag (dagen efter Halloween, hvor vi - surprise! - brugte the scoop-up) for familien, og den efterlod alle begejstrede. Jeg smed en skål med karryristede solsikkekerner til drys på bordet. Lækkert. Tak for en lækker opskrift, som efterhånden har overbevist mig om, at man kan stavblende sig til en hvilken som helst suppe.
Hvad har I haft succes med af rodfrugter etc. på dén måde - lad høre...
/Henrik

1/11/08 17:24  
Anonymous Anonym said...

God nyt år til Jer Alle:o)
Jeg er lige i gang at laver suppen...men min svigefar havde købt jordsokke i stedet for ingefær...ØV
Anyway brugte jeg det og lidt seller+persille i suppen,som smæg bare SUPER alligevel.
Jeg er uddannet kok,og I kan lave det suppe er ALLE SLAGS GRØSAGER...godt fornøjelse& kram
amk

16/1/09 15:13  
Anonymous Anonym said...

Den lyder dælme lækker - respekt! Vi gir den gas i morgen aften.

Torben

22/9/09 20:18  
Blogger Unknown said...

Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

25/9/09 17:22  
Blogger Unknown said...

Kog kernerne i en 10 mins tid med lidt salt i vandet, si vandet fra og rist dem i ovnen med salt på og wupti har du lækkert tilbehør til suppen.

25/9/09 17:26  
Anonymous Anonym said...

Hej. Jeg kan ikke forstå, der er så mange positive kommentare, for mine børn og jeg kunne bestemt ikke lide suppen, som jeg har lavet efter nøje efterfuldt opskrift. Faktisk mener min Carl-Emil, suppen er rædselsfuld.
Med venlig hilsen Cecilie

24/10/09 19:23  
Blogger Anders said...

Tak til alle for gode tips og kommentarer. En stor fornøjelse for mig, at suppen får mange hits hver gang det bliver efterår!

Og til Cecilie: Hvis jeg var grov ville jeg jo spørge om moderen kunne lave mad? :-), men jeg vil nok nøjes med at konstatere, at smag og behag er forskellig. Suppen falder i den grad i min smag og sandelig også i en hel del andres!

24/10/09 21:29  
Anonymous Anonym said...

Hej Anders,

fed blog - i weekenden vil jeg lade min søn og et par af hans venner på 8 år være mine køkkenassistente. Så skal der laves græskarsuppe til den store guldmedalje. Tak for opskriften.

30/10/09 12:01  
Anonymous Peter said...

Jeg vil også lige give mit besyv med.
Jeg har lavet suppen efter din opskrift, og det er rigtig godt. Jeg kan også anbefale at skifte ingefær og citron ud med spidskommen og appelsin, det smager vidunderligt.

4/11/09 11:39  
Anonymous Anonym said...

Hvis man er lidt doven anlagt er der bestemt ingen grund til at skrælle græskaret. Men god opskrift - tak for den.

28/12/09 20:23  
Blogger The Asrat Ridgewells said...

tak for en rigtig god græskarsuppe opskrift - har prøvet andre men vender tilbage til den her hver gang fordi den bare er det bedre :-) i år har jeg suppleret med at lave græskarmuffins med det ekstra g-kød. opskriften er fra en anden blog - de blev ret gode og faldt i hele familiens smag så det kan i evt. suppl. med :-)
http://kogeblog.broebendtsen.dk/2008/07/grskar-muffins.html

30/9/10 17:44  

Send en kommentar

<< Home