18.7.08

Vi drukner...


...i squash. Cucurbitaceae-familien går amok netop nu. Squash/courgetter/zucchini sætter dagligt nye lækkerbidskener (de er allerlækrest, når de kun er tommelfingertykke), græskarplanterne skyder lange arme ud over græsset og agurkerne, håber vi endnu, kan blive til noget. Selve bedet er næsten skjult.


  • Du kan stege og spise blomsterne - en italiensk tradition, jeg endnu har til gode at prøve.
  • Selve courgetterne kan du fx skære i mindre stykker, lynvende i smør på en varm pande med lidt hvidløg, vride citronsaft over og evt. også hakket persille. Salt og peber. Så, så, så godt.
  • Eller hvad med at bruge courgetterne i en sommerlig lyn-ratatouille sammen med aubergine, solmodne tomater i tern, lidt friske løg og finthakkede krydderurter fra haven?
  • Når de bliver lidt større kan du jo også bage dem fyldt med gedeost i tomatsovs.
  • Eller bare grill dem hele, små og fine som de er netop nu.

Til sidst en lille bøn til de højere magter fra blogmesteren, der holder ferie i det danske: Lad os ikke drukne i regn. Tak.

Etiketter: , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Uhm .... hvor lyder det dejligt. Det er en gave m alle de blomster, de er jo stort set umulige at drive op i almindelig dansk detailhandel.

Jeg selv droemmer om at genfinde en opskrift, jeg engang lavede paa squashblomster m den skoenneste lille squash paa kantareller og jomfruhummer fyldt i blomster. Hele herligheden blev dampet.....tror jeg nok........ men jeg husker resulatet som enestaende og smukt

23/7/08 23:15  
Anonymous Anonym said...

Jeg er så misundelig. Da jeg havde hus, prøvede jeg også at dyrke squash med stort held. Jeg frøs ned i tern, og så havde jeg dejligt fyld til pastaretter, gryderetter og hvad som helst hele vinteren. De er bare gode. Det skal siges, at de kun kan fryses som jeg oplevede i skiver el. stykker ikke hele. Jeg har masser af lækre opskrifter, hvis du mangler!

22/9/08 16:53  
Blogger Anders said...

Tak for kommentarerne.

Ja, squash er Guds gave til de dovne haveejere. Med minimal indsats er der forsyninger fra blot et par planter til en hel sommer. Herligt.

Denne opskrift hvor græskar (samme familie) møder svampe er også meget lækker:

http://spisordentligt.blogspot.com/2007/10/ny-inspiration-ii-pasta-med-svampe-og.html

Mon ikke man med held kunne bytte netop græskar med squash?

29/10/08 20:05  

Send en kommentar

<< Home