27.2.07

Ratatouille

Hvordan kunne jeg glemme denne fantastiske ret fra Provence? Jeg plejede at lave Ratatouille ganske ofte, men retten gik - af uvisse årsager - i glemmebogen. Indtil i dag hvor jeg stod med en aubergine i hånden (fra kassen). Da kom ratatouillen tilbage fra de glemte erindringer. Det sjove er, at dengang jeg første gang begyndte at skrive om mad (til en kogebog der endnu ikke er blevet til noget...:-)), var ratatouille faktisk blandt de retter, jeg nåede at skrive noget om. Nedenunder følger mit (opdaterede) bud på en opskrift. Bemærk den præcision jeg lagde for dagen i mine unge dage! ;-)

Ratatouille
Nem og simpel vegetarret – kan også anvendes som tilbehør til fx oksekød og lam. Indrømmet, i sin ur-udgave (wikipedia har en opskrift listet på fransk) består retten af just høstede solmodne grøntsager fra middelhavsområdet. Det er det provencalske bondekøkkens høstfest, forestiller jeg mig. Det meste af året kan den slags ikke opdrives i Danmark. Da slet ikke i februar måned! Så på denne tid må vi tage det bedste fra drivhusene (økologisk, naturligvis) og drømme os til resten. Til lige nøjagtig denne ret går det endda; det hele koges godt og grundigt sammen og gør forskellen til den perfekte 'friske' udgave til at leve med.

Som hovedret til 2 (sultne) personer

  • 1 aubergine
  • 1 courgette
  • 1-2 peberfrugter
  • 1-2 løg
  • 3-4 fed hvidløg
  • Lidt chili
  • 2 dåser flåede tomater
  • Rødvin
  • Olivenolie
  • Salt og peber
  • Krydderurter - fx persille eller basilikum
  • Creme fraiche
  • Brød

Skær alt i mundrette stykker (fx 2 x 2cm), hak dog hvidløg og chili lidt finere. Sauter chili, løg og hvidløg i olivenolie i en sauterpande eller tykbundet gryde. Tilsæt de øvrige grøntsager. Lad det sautere knap et kvarter ved god varme. Rør hyppigt. Hvis du alligevel har tænkt dig at servere rødvin til, så træk flasken op nu og hel et glas på og lad det reducere. Tilsæt så tomater og salt og peber.

Lad det koge godt og grundigt sammen. Det tager en times tid. Husk det er 'fri tid' - maden passer sig selv, blot du rører engang imellem. Gerne uden låg det sidste stykke tid, så retten koger ind til lidt fastere konsistens. Smag til med salt, peber og evt. tørret chili, hvis det mangler styrke. Jeg foretrækker det med diskret varme, men absolut ikke brændende. Slut med at vende lidt friske krydderurter i. Fx persille eller basilikum (kan udelades, hvis du ikke lige har). Jeg serverer desuden ofte - muligvist noget uortodokst - retten med en klat creme fraiche på toppen. Godt brød til er essentielt. Bager du ikke selv, må du til bageren. Vores lokales såkaldte tirsdagsbrød anbefales. Pris-/kvalitetsforholdet er uovertruffent. Et glas rødvin skal være dig vel undt. Bon appétit!

Etiketter: , , , , , ,

6 Comments:

Blogger Jerzy said...

Hej
Jeg har nu brugt din opskrift på ratatouille x anatal gange. Den er ûbersuper, men hver gang jeg skal genfinde den er det kamp med min elendige hukommelse. Ku' du ikke pls lave en etiketeliste?
Jeg synes din blog er på alle planer estetisk smuk og opskrifterne er nemme at gå til. Jeg er selv en foodie på www.jerzys.blogspot.com

/Jerzy

5/10/07 12:16  
Blogger Anders said...

Det glæder mig, at du kan lide opskriften - og siden i øvrigt. Jeg vil kigge forbi din side.

Hukommelsesproblemerne afhjælper jeg selv med gode, gamle google (det jeg leder efter + spis ordentligt plejer at give resultat). Det må være mit bedste tip i denne omgang - jeg har ikke lige et layout/side-skifte på tapetet. Men jeg vil have det i baghovedet, når jeg ændrer på siden næste gang.

5/10/07 22:14  
Anonymous Anonym said...

En fantastisk Ratatouille! Lige præcist som man husker det fra sin barndom!

26/11/07 20:20  
Anonymous Anonym said...

Tak for dejlig mad. Det blev et hit som tilbehør til den lidt retroagtige middag; plankebøf. Jeg vil kigge forbi en anden gang og få inspiration.

/Mette

11/1/09 17:23  
Blogger Unknown said...

Har nu brugt din opskrift et par gange, og den er rigtig god. Jeg prøvede at lægge et lag ratatouille i et ovnfast fad og så et lag tyndt udskårne kartofler drysset med salt, og så et lag ratatouille, og gav det en tur i ovnen. Det blev rigtig godt :-)
Tak for god inspiration!

6/11/09 09:14  
Blogger Unknown said...

Sikke en fantastisk opskrift :) Jeg har efterhånden brugt den ret mange gange!

8/12/09 20:07  

Send en kommentar

<< Home