21.2.07

'Hot pot'

Varm gryde? Ved opslag i nettets førende leksion, kan jeg konstatere, at 'hot pot'-konceptet tilsyneladende er mere en form for kinesisk fondue, end den gryderet/suppe, jeg plejer at referere til som 'hot pot'. Nuvel, jeg har adopteret navnet fra en Kille Enna 'hot pot', jeg engang fik serveret. Jeg kender desværre ikke hverken kogebog eller opskrift i detaljer. Ikke desto mindre har jeg ofte lavet en glimrende 'hot pot' (kød- og kålgryde?), der ligner den, jeg i sin tid fik ved at gøre som følger nedenfor. Min grundregel er simpel: Hver time kommes et nyt dyr i gryden!

Start med at finde din store gryde frem og varm noget vand op. Tilsæt salt og nogle peberkorn. Så er du klar til første dyr: Okse. Brug en udskæring, der har godt af lang tid. Det kan fx være klump eller tykkam. Kødstykket skal ikke skæres ud, men bare i helt.

Efter en god times tid er du klar til næste dyr: kylling. Hvis du har gang i den rigtig store gryde, så bare i med den hel også, ellers parterer du i store stykker. Vent en time mere (du indser nu, at retten bedst laves i weekenden eller ved fleksibel brug af hjemmearbejdspladsen).

Næste dyr: gris. Formen er pølse. Der kræves dermed ikke en hel time mere. Derfor afviger du nu fra grundreglen. Du nærmer dig samtidig rettens afslutning. Tag okse + kylling op af gryden. Læg til side på et bræt og sæt gryden til at bulderkoge uden låg. Imens kødkraften i gryden koger ind, skærer du en god pølse i skiver. Det kan være kålpølse, men jeg anvender som regel en mere krydret slags - typisk chorizo. Aalbæk laver en - til dette formål - helt perfekt chorizo med jalapenochili. Anbefales.

Du hakker også en hel del ingefær (mindst en fed knold på 10 centimer) og noget chili (2-3 'dansker'-chilier, som du kender fra supermarkedet). Du har som altid fri ret til at eksperimentere og tilpasse til egen smag (husk at smide en kommentar ;-)). Ovenstående giver en god moderat styrke og friskhed, der får næsen til at løbe, uden at det er mig for meget. Nå, det finthakkede chili og ingefær skal i gryden. Det samme gælder pølsen. Sidst, men ikke mindst, skal du også have noget kål i. Jeg bruger normalt en relativt mild kåltype - savoykål er perfekt (kinakål kan også bruges). Det skal snittes i fine strimler først.

Så skruer du ned, så gryden blot koger normalt igen. Pølse og kål skal have ca. 20 minutter. Du bruger tiden på at skære oksekødet i store tern og pille kyllingekødet fra benene, hvorefter begge dele skal tilbage i gryden. Så tager du din store smageske frem og smager 'hot potten' til. Salt, peber - og måske mere ingefær og chili. Du må gerne være imponeret over styrken og kraften! Op i skåle/tallerkner og server med godt brød.

Det er en helt igennem herlig ret. Den varmer, får næsen til at løbe og smager vidunderligt kraftfuldt. Timingen i dag kunne ikke være bedre: Sneen vælter ned, og vi varmer os ved gryden. Hvem sagde varm gryde?

Etiketter: , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det var rigtigt godt det der! Savnede lidt syrlighed dog, så jeg gav den en smule eddike i tilsmagningsfasen.
/Birgitte

27/2/07 07:30  
Blogger Anders said...

Det glæder mig at høre! Vil overveje at prøve eddike eller måske citron i tilsmagningen næste gang.

27/2/07 14:30  

Send en kommentar

<< Home