16.5.08

Kørvelsuppe


Jeg har aldrig tidligere haft nem adgang til kørvel, så mit bekendtskab med kørvel har indtil nu været begrænset. Men nu er det anderledes, for uden for den hvide havemur står den fineste spanske kørvel. Den dufter delikat af anis, vokser ualmindeligt kraftigt og er allerede over det hele med blomst og frø, så purløg og timian i samme bed får ikke meget lys. Det var derfor helt på sin plads med en ordentlig nedskæring til brug for en gang kørvelsuppe. En ret jeg aldrig tidligere har lavet. Det må siges at være en fejl, for suppen var ualmindelig frisk og lækker. Og ikke at forglemme: Hurtig at lave!

Jeg fulgte i grove træk 'Nannas supper' og gjorde sådan her:

Kogte fine tern af (gerne store, melede) kartofler og løg i god hønsefond (den havde jeg fra fryseren). Når kartoflerne er møre, blendes suppen med riiiigeligt kørvel :-) Jeg tog de kraftigste stilke fra. Blend af flere omgange, så det hele bliver flot og finthakket. Tilbage i gryden får den grønne suppe en god sjat fløde og smages til med salt, peber og citron. Varm op, men pas på ikke at koge, så suppen mister den flotte grønne farve. Server med smilende æg (dem på billedet blev hårdkogte...) og godt brød.


(Selvreferentielt: Pas på Price, Carlsen, Frank og Co. Madbloggerne snapper jer i haserne ;-))

Etiketter: , , , ,