6.3.08

Nannas supper


Det er titlen på en kogebog, vi har brugt et par gange på det seneste. Bogen af skrevet af 'kogekonen' Nanna (Simonsen), der bl.a. skriver i Berlingske Tidende. Bogen har opskrifter på supper i alle afskygninger. Fra de lette sommerlige til de grove vintertunge. Fra stærke thaisager til søde dessertsupper. Supper, supper, supper. Og de er gode, skulle jeg hilse at sige. For 99 kr i Kvickly må bogen siges at være 'extreme value for money'. Køb den bog!

Jeg vil her kort omtale to supper - af de vinterlige af slagsen - som vi har haft megen succes med og glæde af. De er, som vinteren har foreskrevet, tunge, fyldige, grove, rustikke og meget, meget smagfulde.

Baskisk bondesuppe med kål er en fyldig sag med bønner, bacon, løg, hvidløg og masser af hvidkål. Herlighederne koger sammen i vand i adskillige timer. Det stank af østtysk kulminekøkken, da vi lavede det. Men smagen; wauw! Serveres med brødcrutoner stegt i gåse-/andefedt og en god sjat vinedddike til at spille op mod de tunge og fede ingredienser. Det er side 80 (køb den nu bare, den bog ;-)).


Kartoffel-linsesuppe med pølse er mindst lige så tung - og god! Jeg slubrede tre kæmpe portioner i mig! Ingredienserne her er grønne linser, melede kartofler, porre, lidt bacon og hvidløg. Skal helst koge i gåse- eller andesuppe. Vi brugte hønsefond uden problemer. På toppen rigeligt friskhakket persille, en sjat olivenolie og god stegt pølse (vi brugte medister på kogekonens anbefaling, og det var et godt valg). Side 95, mine damer og herrer, 99 kr er ingen herregård :-)

Etiketter: , , , , , , , , , , , , ,