23.6.08

Ph.d.-kanapé-menu


Fredag var dagen, hvor min hustru efter tre års slid skulle forsvare sin ph.d.-afhandling. En stor dag! Udover moralsk støtte undervejs (håber jeg!), påtog jeg mig at diske op med lækkerier til den efterfølgende reception. Lidt hurtig research åbenbarede, at jeg ved at afspadsere lidt kunne stå for pindemadderne selv og spare os en del penge. At dømme på tilbagemeldingerne var folk godt tilfredse, så jeg vælger at tro, at kanapéerne var gode.

Jeg fandt bl.a. god inspiration her og lavede følgende:
  • Minitoast med aspargescreme og aspargesstykker. Aspargescreme af indkogt hvidvin, skalotteløg og smør, blendet med dampet asparges og fed creme fraiche. Et stykke asparges på toppen. Minitoastene var købt (fordi jeg ikke troede, jeg kunne lave toast tilstrækkelig sprød selv. Det lykkedes mig dog at gennemvæde toasten med aspargescremen, og så var jeg jo lige vidt...
  • Nye kartofler med rygeostcreme og radise. Letkogte nye kartofler halveret, rygeostcreme (rygeost, creme fraiche, dild, purløg, salt, peber og citron) og anden halvdel af kartoflen på som låg. Holdes sammen af en pind og en skive radise på toppen.
  • Agurk med citron og laks. Ubetinget den bedste af dem alle. Centimetertykke skiver agurk udhules let i midten. Heri fyldes en lille klat flødeost rørt med citronskal og -saft. Ovenpå et lille stykke røget skotsk laks og endelig brøndkarse som pynt.
  • Grissini med tørret skinke. Ideelt vikles skinken om brødpindene. Det var ikke muligt her, da jeg håndskar skinken og ikke kunne fabrikere tilstrækkeligt store og tynde skiver. Ligegyldigt, for folk tog godt fra med fingrene...
  • Fade med frugt. Giver sig selv, jeg havde valgt jordbær, ananas, vandmelon og druer.
  • Gode chips og nødder. Ditto.
Desuden havde min svigermor bagt meget lækre brownies. Til det hele drak vi kold hvidvin, hyldeblomstsaft og danskvand (undertiden blandinger heraf). Det var festligt, sommerligt og lækkert. Hurra!


(De sexede billeder er taget med nyt objektiv.)

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det ser rigtigt lækkert ud. Må jeg spørge hvormeget du havde beregnet pr. person?

Jeg læser flittigt med og har gjort det længe. Dejlig inspirerende blog ud har!

25/6/08 23:57  
Blogger kimmm said...

Mmm, ja... meget lækkert.

Læste også om det kiksede reservation - det lyder øretævindbydende for dårligt. Godt I havde en god dag alligevel.

Dejlig blog.

mange hilsner
Kim

26/6/08 00:28  
Blogger Anders said...

Tak for kommentarerne.

Jeg er jo ikke lige den, der plejer at måle og veje og beregne sådan særlig præcist.

Men jeg havde da lavet lidt sjusseri i hovedet:

Jeg havde regnet med 30-40 personer, og jeg tror, der var 30. det passede fornuftigt med kanapéerne, hvor der vel var (jeg talte ikke):

ca. 50 med agurk
ca. 50 med kartoffel
Ca. 100 med asparges (de var lidt mindre)
Ca. 50 grissini og nogle hundrede gram skinke
ca. 40 brownies
2 store fade med frugt (en stor ananas, 3 bakker jordbær, en vandmelon, 1 kilo druer)
2-3 poser nødder (et halvt kilo i alt, tror jeg)
2 poser kartoffelchips

Der var rester af kanapéerne med asparges, grissini samt frugt og nødder. Resten passede ganske fint, som jeg lige husker det.

26/6/08 15:50  
Anonymous Anonym said...

Mange tak for svaret.

26/6/08 20:17  

Send en kommentar

<< Home