2.10.07

Ny inspiration: Hamburgerryg med efterårsgrøntsager


I virkeligheden er jeg et fjols til at følge opskrifter. Jeg har et mindre hav af kogebøger, men jeg tager sjældent en kogebog frem og følger en opskrift minutiøst fra ende til anden. Min metode er mere i retning af: Læs - bliv inspireret - luk bogen - lav noget der ligner. Det er selvfølgelig en overdrivelse, men alligevel: Jeg er nu engang ikke opskriftsslave og ej heller de nøjagtige måls mand (se bare på de håbløst manglende mængdeangivelser her på siden!).

Det er senest gået ud over de nye kogebøger.

Fra 'Jamie at Home' tog jeg udgangspunkt i 'English hot-pot of amazing summer greens and flaked gammon' (s. 100-101). Gammon er røget og saltet skinke, som jeg ikke lige kunne skaffe - slet ikke med ben i! Det nærmeste, jeg kunne komme i tanke om, var vores hjemlige røgede hamburrgerryg - og sådan blev det. Jamie koger kødet med urter (persille, timian, laurbær) og friske, nye grøntsager (gulerødder, fennikel, skalotteløg, bladselleri, kartofler, majroer, broccoli, spinat, bladbede, kål). Noget af en omgang grøntsager (men mindre kan vel gøre det). Det hele serveres i skåle med kødet i flager og kogelagen over. Lidt sennep på siden.

Nu er det ikke sommer længere, men kassen bød alligevel på mange lækre grøntsager. Så det blev til 'dansk hamburgerryg med efterårsgrøntsager'. Hamburgerryggen fandt jeg hos slagteren på torvet. Det var et mindre stykke kød, så faktisk startede jeg med at koge kartofler og gulerødder med urter (timian og laurbær + peberkorn). De skal have en halv times tid. Så hamburgerryggen i (slagteren sagde 15 minutter). Til sidst porre og savoykål - ca. 10 minutter. Juster suppen med salt og peber. Og så ellers klar til servering som foreslået.

En anden gang vil jeg droppe at hælde suppen over grøntsager og kød ved serveringen. Det blev for sjasket, synes jeg, og der var ikke smag nok i kogelagen/suppen. Men ellers et helt igennem lækkert måltid. Vi spiste sennep og pickles til (en foræring) og delte en Ørbæk hyldeblomst-weissbier. Sidstnævnte smager i den grad af sommer!

(Hamburgerryg som vor moder ikke lavede det - nu uden hvid opbagt sovs!)

Etiketter: , , , , , , , , , ,