5.9.07

Citronrisotto med sprødstegt multe


Ok, det nærmer sig vanvid med alle disse risotti. Men den her var nu også god, så den skal I lige have med. Den kører derudaf, som den citronrisotto, jeg før har omtalt. Denne gang dog også med lidt chili i også (tilsat i starten). Det gav en god kontrast til den mere spinkle citronsmag. Og så kom jeg godt med hakket, bredbladet persille i til sidst.

Serveret med de fineste stykker sprødstegt multe på toppen. Jeg fulgte stort set fiskemandens tip om tilberedning. På et enkelt punkt afveg jeg dog: Jeg vil under ingen omstændigheder stege i margarine fra en tube! Smør, olie eller egen blanding af de to, om jeg på be'! Bortset derfra skar jeg multefileten i mindre (portions-)stykker på tværs. Og vendte som foreslået i rugmel og dryssede med salt, peber og paprika på kødsiden. Op på panden hvor jeg stegte dem (i smør!) 2 minutter på skindsiden ved pæn varme. Så 1 minut på kødsiden, vendte dem igen og stegte færdig på skindsiden - et minuts tid mere. Det skal have mindre, end du tror! Dryp med citronsaft og op på risottoen. Fantastisk lækkert.

I glasset havde vi en lækker Sauvignon Blanc 2006 fra yndlingshuset Montes ('Classic Series'). Frisk i smagen med god syrlighed (mineralsk?). Der stod 'stikkelsbær' et sted på skiltet i (bager-)forretningen - det er ikke helt ved siden af.

Om jeg aldrig bliver træt af risotto? Næppe. Variationerne er utallige, og når grundkonceptet holder, så er det jo bare at blive ved. Jeg skal fx have prøvet den her og den her (måske en blanding af de to (hytteost og røget laks?)). Og jeg har også en skummel plan med nogle bønner og noget god skinke en af dagene...

Etiketter: , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vi har lige besluttet, at vi skal have fisk i morgen, så det er oplagt at springe på din risottoopskrift, der lyder genial.
Hvilken fisk der så ender på panden må afhænge af dagsformen på udvalget hos fiskemanden.
Under alle omstændigheder ser jeg frem til risottoen.

Sidst jeg lavede risotto var det forøvrigt "al Barolo", der foruden vinen+bouillon er med løg, friskrevet grana og hvid trøffel. Den er fed både solo eller som tilbehør til vildt eller lignende.

VH Rolf

8/9/07 09:54  
Blogger Anders said...

Jeg kan kun anbefale risotto + fisk.

Laver i øvrigt selv af og til en rødvinsrisotto med svampe og timian. Må jeg have på siden ved lejlighed. Den er formidabel til rødt oksekød - og mere rødvin i glasset ;-)

8/9/07 16:11  

Send en kommentar

<< Home