24.9.07

England IV


Vel hjemme fra England er det tid at gøre status på turens kogebogsindkøb. Også her har England meget at byde på. Som altid kom jeg hjem fra England med mange bøger. Ved hjælp af stor disciplin og tilbageholdenhed lykkedes det dog at begrænse antallet af kogebøger til 'blot' tre nyanskaffelser :-). Jeg håber at finde tid i nær fremtid til at få prøvet nogle af de mange nye indbydende opskrifter og inspirationer af.

Således kom jeg for det første hjem med Jamie Olivers nyeste 'Jamie at home: Cook Your Way to the Good Life'. Den var svær at stå for af flere grunde. For det første er kogebogen opbygget efter sæson og råvarer. Der er udover mange lækre opskrifter også flere afsnit om dyrkning af grøntsagerne. Kogebogen falder dermed lige i min smag, og ja, samlingen af Jamies bøger er nu igen næsten komplet. Jeg så i øvrigt et afsnit af den tilhørende række madprogrammer på Channel Four på tv, og det så også fornuftigt ud (men han er nu blevet noget tykkere af alt det olivenolie...).

Anden nyerhvervelse er "The Wild Gourmets: Adventures in Food and Freedom". Den fik jeg nys om efter at have set første afsnit af den tilhørende tv-serie ('As Seen on Channel Four' - lige efter at Jamie havde været på...). Konceptet er en mand (Guy Grieve) og en kvinde (Thomasina Miers), der rejser England rundt og lever af det mad, de kan skaffe (og bytte sig til) undervejs. Det betyder, at der er fokus på udendørs liv og madlavning, og hvordan man skaffer mad fra naturen samt madlavning med netop vilde grøntsager, urter og svampe fra naturen, vildt og fisk. Bogen har derfor to hovedafsnit, hhv. "Living on the Land" og "Living off the Land". Den kunne jeg heller ikke stå for, selvom jeg nok er landets mindst aktive jæger...

Tredje bog er fra en for mig afholdt engelsk kok og skribent; Nigel Slater. Jeg har to af hans tidligere bøger 'Appetite' og 'Real Fast Food'. Derudover har jeg hans fremragende barne- og ungdomserindringer 'Toast: The Story of a Boy's Hunger'. Den er fantastisk godt skrevet; lige dele tragisk og komisk. På den baggrund var det svært at komme udenom at anskaffe 'The Kitchen Diaries: A Year in the Kitchen with Nigel Slater'. Bogen er reelt en blog i bogform. Der er tale om et års dagbog fra køkkenet, hvor der laves mad med udgangspunkt i sæsonen. Der skrives lidt om måltiderne, markederne, den lille byhave, råvarerne osv. Der er mange opskrifter undervejs. Billederne er alle taget i hjemmet, umiddelbart før maden er spist. Altså ganske som på denne madblog - og de fleste andre af slagsen vil jeg tro. Jeg vil slutte med de første linjer fra det helt uimodståelige forord:

“Right food, right place, right time. It is my belief—and the point of this book—that this is the best recipe of all. A crab sandwich by the sea on a June afternoon; a slice of roast goose with apple sauce and roast potatoes on Christmas Day; hot sausages and a chunk of roast pumpkin on a frost-sparkling night in November. These are meals whose success relies not on the expertise of the cook but on the more basic premise that this is the food of the moment--something eaten at a time when it is most appropriate, when the ingredients are at their peak of perfection, when the food, the cook and the time of year are at one with each other." (Nigel Slater, The Kitchen Diaries, p. vii)

Etiketter: ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det er altid herligt at finde kogebøger, når man er udenlands. Hvis du har været i London har du måske været hos Books for Cooks? Slaters nyeste, »Eating for England«, er lige udkommet. The Guardians månedlige madtillæg bringer et kapitel her og har bedt ham lave versioner af engelske klassikere her. Hans variation af »bangers and mash« ser i hvert fald appetitlig ud – og »Cooking for England« kommer vist på næste måneds Amazon-indkøbsliste … Mogens, Madkultur

25/9/07 00:05  
Blogger Anders said...

Tak for links.

Jeg har (endnu) ikke været i 'Books for Cooks', men da jeg har familie i London, og derfor jævnligt er derovre, kommer jeg det da helt sikkert på et tidspunkt!

Jeg stødte ikke på Slaters 'Eating for England' - og jeg har ellers været i en del bogbutikker i denne omgang - så den er nok på trapperne, men endnu ikke helt ude (Den står som 'Not yet published'). Så det må blive næste gang. Kapitlet, du linker til, viser jo, at han er i den topform, som jeg holder meget af.

25/9/07 14:57  
Anonymous Anonym said...

Uha - jeg droemte mig ogsaa tilbage til Books for Cooks, da jeg laeste dit indlaeg. SKOENT lille sted.

25/9/07 14:58  
Anonymous Anonym said...

Enig i det med Jamie Oliver og olivenolien ;) Men den mand hælder jo også olivenolie på alting!

Glæder mig til at se nogle af kogebøgerne i action.

26/9/07 09:59  

Send en kommentar

<< Home