10.10.07

Jamies porre-kikærtesuppe


Det er underligt, at jeg ikke har omtalt denne suppe tidligere [Opdateret: Faktisk har jeg omtalt suppen for et lille års tid siden...tak til den årvågne læser!]. Den står højt på listen over supper hos mig og er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan trylle noget stort ud af lidt. I al sin enkelhed består suppen af kikærter, porrer, hvidløg, smør, olivenolie, fond og lidt parmesan. Det er et lille J.O.-mesterværk. Suppen er rigtig god og nem at lave til mange mennesker (fx på et kollegie, hvis man holder folkesuppekøkken, eller hvad ved jeg), men kan også bruges som en fyldig og mættende forret.

Opskriften kan du finde her (eller på side 20-21 i 'The Naked Chef'). Tricket, der efter min mening gør suppen helt genial, er at blende halvdelen af suppen. Så bliver noget af suppen tyk og cremet. Den anden halvdel bevarer du, som den er. Så er der også 'fyld' i suppen.

Jeg bagte et dovenbrød til suppen. 'Dovenbrød' betyder, at jeg lader dejkrogene i el-mikseren gøre alt arbejdet. Du kan fx bruge en halv pakke gær, en halv liter vand, et par spiseskefulde honning, salt, olivenolie, en frøblanding af en art samt mel. Jeg brugte lidt majsmel og mest hvedemel. Dejen skal ikke æltes tyk og formes, men være klæg og blive i skålen. Lad dejen hæve en times tid i skålen. Herefter hælder du dejen direkte ud på den varme stenplade fra ovnen. Det flyder ud og bliver et stort, fladt, rundt brød. Det er dovent, men tro mig: Også langt bedre end supermarkedets.

Etiketter: , , , , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej.

Du har faktisk skrevet om suppen tidligere. Prøv at se 21.11.06 :)

Skulle nemlig bruge opskriften engang, og så fandt jeg den herinde.

Og ja, det er en ekstraordinær dejlig suppe!

10/10/07 15:37  
Blogger Anders said...

Det har jeg da også!

Tak til den årvågne læser :-)

Gode ting kan ikke gentages ofte nok...

10/10/07 17:07  

Send en kommentar

<< Home