28.2.07

Mormors ris i karry

'Ris i karry' er i grunden en underlig formulering. Retten burde hedde 'Gris i karry', men det gør den altså ikke. Den hedder 'ris i karry', og det var min mormors hofret. Min mor lavede og laver den også, og det gør jeg skam også. Det vil sige, jeg ved faktisk ikke præcist, hvordan de gør/gjorde. Jeg har aldrig set en opskrift, men jeg har set dem over skulderen og tror nok, at jeg har gættet mig til resten ;-). Retten er en pendant til boller i karry, men altså bare ikke med kødboller, men med skinkekød. Desuden et lille tvist, der giver den helt karakteristiske smag og duft, som jeg husker, fra når den varme mad blev serveret en lørdag middag (midt på dagen naturligvis!) i spisestuen i Haderslev. Nå, nok nostalgi, lad os komme til mit bud på sagen.

Jeg vil tro, at mormor smeltede lidt smør i en gryde og lod det bruse af. Jeg bruger olie. Heri svitser du et finthakket løg og tilsætter 'dansker'-karry, som du lader brænde godt af. Ved 'dansker'-karry forstår jeg det relativt milde, gule pulver, du kan finde i ethvert supermarked. Der skal røres godt, så det ikke brænder helt fast. Så tilsætter du skinkekødet i tern/strimler, som du har vendt i lidt mel med salt og peber. Svits kort. Så hælder du vand + buillonterning på (mormor var til Maggi). Du kan med fordel bruge en blok af din frosne fond i stedet. Det skal dække kødet. Så kommer tricket: tilsæt laurbær og hakket rosmarin. Det giver karrysmagen en delikat undertone, som jeg er vild med, og som giver retten sin helt særlige karakter. Så skal det koge,, til kødet er godt mørt; mindst en halv time, gerne en hel. Til sidst skal retten jævnes/monteres. Jeg er sikker på, at mormor brugte fløde - det gør jeg også - bare en smule. Min mor bruger mælk + en meljævning. Slut med at smage til med salt og peber.



Retten serveres med ris. Mormor dryssede elegant med lidt paprika på toppen; flot skulle det se ud. Retten kan varieres med lidt finthakket æble i sovsen, ligesom det er oplagt at servere retten som ristaffel med en hel dyne af (mere eller mindre) indonesisk tilbehør. Mangochutney er også godt. Her til aften var sideretten en simpel vintersalat af fintsnittet savoykål (kan skiftes med hvidkål eller kinakål), blodappelsinfileter (hvis du ikke kan filetere en appelsin (en medmadblogger viser hvordan her), så pil den og brug bådene i stedet) og lidt æble i både. Drysset med ristede hasselnødder og vendt med citronsaft, rapsolie, salt og peber.

Etiketter: , , , , , , , , ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det ville helt sikkert have glædet Mormor meget, at hendes ret skulle finde vej til omtale i så fint selskab. Fortjent at den nævnes, for hun var bestemt også kreativ i køkkenet. Det hører dog med til historien, at hendes version altid var UDEN løg (det er min også) - de skal derimod brunes med i retten "(g)ris i paprika", men det er en anden historie :-)

17/3/07 14:06  
Blogger Anders said...

Så havde jeg alligevel ikke luret retten helt af...lad os kalde det evolution ;-)

17/3/07 14:18  
Blogger ado said...

Det var en superdejlig ret på en tirsdag, hvor gris i karry var på ønskelitsen, men med et tvist. Jeg må prøve flere af dine opskrifter i den kommende tid !
KH Anne Dorte, Århus

28/11/07 17:10  

Send en kommentar

<< Home