4.3.07

Om at spise ude den halve uge

Torsdag. Vi gad ikke at lave mad. Slet ikke. Heldigvis var min hustru ikke sen til at invitere på café. Valget faldt på Cross Café ved åen. Og ja, selvfølgelig skulle jeg have en burger og en øl!

Det blev en såkaldt 'Cross bull's eye burger'. Min telefon med det uundværlige 'lige ved hånden kamera' var i stykker (sådan noget bras!) indtil fredag, så ingen billeder. Lad os i stedet gå lige til bedømmelsen/anmeldelsen: Burgeren var fornuftig uden at være prangende på nogen måde. Oksefilet i en rosmarinbolle + standardtilbehør. Vinder ingen gourmetpriser, men fornærmer bestemt heller ikke nogen. Ikke engang mig ;-). Og dog: De medfølgende pommes frites var 'tvistede' og snuskede; smurt ind i friture. Den slags har vi burgerkæderne til at servere. Jeg tror, jeg vil prøve den 'Gourmet burger' stedet også har på kortet næste gang. Der er burgeren opgraderet med mere utraditionelt tilbehør og serveres med små kartofler i stedet for pommes frites.

Fredag tog jeg med nogle af gutterne på Fredes Flyvende Tallerken. Fredes har jeg været på flere gange og altid været yderst tilfreds. Det var jeg også denne gang. Aftenkonceptet har ændret sig lidt, siden jeg var der sidst. Væk er 'turpasset' med de mange tapas-serveringer. Nu står den på simrekøkken og frokostmenuen (sandwich/burgere/salat) gælder også om aftenen. Det giver et blandet klientel. De unge cafégæster, som os selv, der skulle have noget at spise, inden det gik videre i byen. Blandet med de ældre ægtepar, der kommer for à la carte-retterne. Stedet er præget af en vidunderlig uformel stemning, selvom det, der kommer på tallerknerne, er fornemt. Caféretterne - herunder de stærkt anbefalelsesværdige sandwich, der også alle kan købes som take away - er nok det, Fredes er mest kendt for. Det er nemlig høj kvalitet til yderst rimelige priser.
Og det var ikke 'lang kniv og gaffel', vi var ude efter fredag. Simrekøkkenet måtte derfor vente til næste gang. Istedet kiggede vi blandt netop 'caferetterne'.


Jeg valgte at prøve 'chili svinet'. Svinemørbrad gennemboret med chilier og stegt. Serveret på kartoffelmos med 'spicy jerk' + noget tomat-æble-halløj. En tung ret, men meget lækker. Lidt til den tørre side samlet set. Men ganske smagfuld og en yderst fornuftig mos. Gennemboringen med chili var godt tænkt, men efter ming mening ikke helt succesfuld. Da den lå midt inde i en tyk svinemørbrad, var chilien reelt rå, og havde faktisk ikke givet meget smag videre til kødet. Jeg tror, jeg ville have foretrukket, at den var grillet og så lagt ind i grisen. Eller at tingene havde marineret sammen. En mindre bemærkning til en lækker ret til en rigtig fornuftig pris (110 kr). Vi drak dejlig øl til fra Wintercoat i Sabro. Nærmere bestemt en Vildmoseøl. Sødmen gik fint til den tunge mos og let krydrede gris.


Lørdag. Nå ja, og i aftes var vi også ude. Vi var inviteret til tysk middag. Jeg havde forestillet mig noget med pølser, kål og øl. Det var præcis det, det var. I gourmetklassen. Vi snakker egen-import af essentielle basisingredienser fra vort sydlige naboland kombineret med adskillige hjemmegjorte egnsretter. Og rigelige mængder øl: Weissbier fra Erdinger.


Der var hjemmelavede Brezel. Helt perfekte. Mørke, salte og hårde uden på. Bløde og sødlige indeni.


Så fulgte Weisswurst fra Bayern med netop Brezel og sød sennep. Lækkert.


Dernæst Königsberger Klopse fra Østpreussen. Det er en form for kødboller, der blev serveret med Kartoffelknödel og en opbagt sovs med kapers. En speciel ret, ikke min favorit blandt aftenens serveringer, men der blev givet grønt lys til levning, da værten selv kæmpede med retten ;-).


Dernæst videre til hovedværket Nürnberger Rostbratwurst med Sauerkraut (i en særlig brunet udgave med æblesaft - meget lækker) og Kartoffelmus. Selvom vi var godt mætte, blev der taget godt fra.


Efter en times tid til at slå mave klemte vi lidt dessert ned: Kaiserschmarrn (tykke pandekager i mindre stykker med lidt rosiner) serveret med æblemos og is. Hvilket orgie!


Etiketter: , , , , , , , , , , , ,

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Anders

Tak for den flotte anmeldelse af tysk-mad-arrangementet - det lyder jo næsten som om Michelin-folkene burde kigge forbi :-).
Og sikken en fantastisk side du kører her - Lene og jeg har luret lidt og fundet adskillige opskrifter, som vi vil forsøge os med på et tidspunkt.

Vi ses

Vh Lasse

6/3/07 16:44  
Blogger Anders said...

Jeg siger selv tak: Det var en fornøjelse at spise med.

Husk at smide en kommentar, hvis I har held med retterne. Jeg hører også gerne om egne variationer.

Anders

6/3/07 18:03  
Anonymous Anonym said...

Hej Anders, herlig inspi(st)ration ;)
Jeg googlede såmænd bare en marineret tyndsteg og faldt over dig. Kaffebønnerne lyder som noget der kunne give et ekstra pift af "bundsmag", men jeg laver nu en traditionel marinade i denne omgang. Til gengæld vil jeg anbefale kvædekompot som tilbehør, 2 store kvæder i tern, 4 dl vand, en sjat hvidvinseddike, citronsaft, sukker og et skvæt tabasco og en anelse salt. Yummi :)

VH
Jacob

9/10/07 15:45  
Blogger Anders said...

Det må være dette bud på en oksesteg, du referer til opskriften på:

http://spisordentligt.blogspot.com/2007/03/okse-marineret-i-rdvin-og-kaffe.html

Kvæder råder jeg sjældent over, men jeg kunne godt være tiltalt af en nem kompot, som den du byder ind med - tak for tippet.

9/10/07 16:08  

Send en kommentar

<< Home