12.1.07

Lammekølle


Det er faktisk noget tid siden, at vi lavede den her lammekølle. Men det var rigtigt godt. Mørt og lækkert. På den helt rigtige måde: langtidsstegt med urter og hvidløg. Og det skal I ikke snydes for.

Find en god lammekølle. Jeg plejer at gå efter en udbenet, hvilket ikke betyder, at den er helt uden ben, men blot at nøglebenet er væk (correct me if I'm wrong). Rids fedtet og gnid med salt, peber og hakket timian (ingen rosmarin denne gang!). Lidt olivenolie er også godt. Hvidløg skal der naturligvis til. Pil nogle fed og læg lammekøllen ovenpå dem i bradepanden (nej, heller ingen pikerede lommer denne gang!). Rundt i fadet lægger du hele hvidløg skåret igennem på tværs. Et par almindelige løg i både var der vist også. Så skal lammekøllen i ovnen med en smule vand i bunden af bradepanden. Ca. 3 timer ved 160-170 grader.


Når der er en time til halvanden tilbage, kommer du små hele kartofler ved bradepanden rundt om køllen. De bliver meget lækre, når de søber rundt i skyen.

Tilbehøret var, udover kartoflerne og hvidløgene, blancherede grønne bønner i vinaigrette og en salat af rucola, cherrytomater og parmesanflager. Nå ja, og mint sauce (men nu har vi heller ikke mere på lager...). Det er godt med syrligt tilbehør, der kan tage kampen op med lammefedtet. Drik en god, kraftig rødvin til.

Etiketter: , , , ,

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

Feeeeedt. Så er der en god overraskelse i vente til min kæreste til i morgen.
God opskrift, melder tilbage hvis den giver bonus :)

28/9/07 16:26  
Blogger Anders said...

Håber det bliver godt - det hele passer sig selv i ovnen det meste af tiden, så der er god plads til den gode rødvin! :-)

29/9/07 14:36  
Blogger Unknown said...

Jeg laver din lammekølle nu. Tak for billederne og det hele. Stegen dufter allerede dejligt.

Sini
Anchorage, Alaska

7/10/07 02:30  
Blogger mrwulff@LightHouse said...

Heysan. Jeg har lavet Lam mange gange og skulle liiige have genopfriske huskeren. Lyder som en god opskrift. fedt at du har lagt den herind. Jeg synes det virker som lovlig længe at stege den i 3 timer v. 160-170. Jeg plejer at give den 20 min. v. 225 og derefter 20-25 min. pr kg v. 180.

31/12/07 15:24  
Blogger Anders said...

Tak for kommentarerne.

Jo, 3 timer er længe. Men det her er et bud på en langtidsstegning. Vil man have lammekølle, som fx er pink, så ville jeg vælge en anden fremgangsmåde - fx med en kort bruning og et antal minutter efter vægten af lammekøllen.

1/1/08 21:26  
Anonymous Anonym said...

Hej..
Jeg vil gerne lave denne lammekølle i dag, da jeg har en ligende i kølern. Men jeg kan intet sted se, hvor mange grader den skal have i de 3 timer, og skal den stå midt i ovnen..?
K.H Cemile

6/11/08 14:05  
Blogger Anders said...

Det er jo nok for sent nu, men svaret står faktisk ovenfor:

"Ca. 3 timer ved 160-170 grader."

Mht. placering, så stil den i midten eller i bunden.

Held og lykke!

6/11/08 18:42  
Anonymous Anonym said...

Har prøvet opskriften, men stegte i (hold fast) 10 timer ved 110 grader - altså LANGTIDs stegning.
Brunede til sidst for at få en lækker sprød skorpe.
Behøver jeg at sige at kødet næsten faldt af knoglerne?
Tak for inspirationen. :-)

24/11/08 00:04  
Blogger Anders said...

-> Morten: Jeg siger selv tak! Så lang tid har jeg (endnu) ikke prøvet at give lammet ;-)

24/11/08 19:35  
Anonymous Anonym said...

Tak for råd.
hvad er de sjove dimser på billedet? (dem, der vist både ligger i bradepanden lysegule og på tallerknen, figenbrune)
...Nu passer maden sig selv og så er der lækker kærestemiddag senere.
-Sofie

20/5/09 15:49  
Blogger Anders said...

Hele, gennemskårne hvidløg!

20/5/09 20:44  
Blogger Unknown said...

Lyder rigtig lækkert...og enkelt ikke mindst! Prøver den imorgen. Ved hvilken temperatur (i kødet :) er den færdig?

8/8/09 20:27  

Send en kommentar

<< Home