2.12.06

PBX-laks og chilipasta


PBX er initialerne for Peter Brixtofte. PBX-laks og chilipasta er (i følge regningerne i hvert fald) nogle af de retter, der tilbage i 2001 blev spist på Restaurant Sepp af Brixtofte med flere samtidig med, at der blev drukket nogle temmeligt dyre vine. Fx en Chateau Petrus. Det kan man mene om, hvad man vil. Der falder snart dom i retssagen, og det skal blive spændende at følge.

Fra et gastronomisk og vinøst synspunkt er det i hvert fald morsomt, at man i avisartikler, fra dengang sagen startede (refereret her), kunne læse, at man med så fed/stærk/kraftig mad fuldstændig ødelægger en meget fin vin. Jeg kunne ikke være mere enig, men det vender jeg tilbage til.

PBX-laks og chilipasta har jeg dog taget til mig. Jeg har nemlig flere gange lavet en fortolkning over ingredienserne - samlet i én pastaret - og jeg tænker altid på Peter Brixtofte og de dyre vine, når jeg laver retten.

Det er ekstremt nemt at lave. Du starter med at koge vand til pastaen. Jeg bruger normalt almindelig tørret spaghetti. Salt i gryden. Det skal have 8-10 minutter (tjek altid pakken). Den tid bruger du på at lave resten.

Svits 2-3 hakkede chilier og noget hakket hvidløg i lidt olivenolie. Eventuelt et lille finthakket skalotteløg også, men i hvert fald chili. Det skal rive lidt i ganen! Så tilsætter du noget røget laks (skær i strimler først) og svitser videre. I sommerversionen tilsætter du 1-2 friske hakkede tomater. I vinterversionen lidt tomatpure. Et halvt glas hvidvin. Så koger det sammen ved høj varme. Tilsidst tilsætter du noget creme fraiche. Det skal tykne og blive flot lyserødt. Smages til med salt, peber og citron. Så hælder du pastaen (som absolut er med bid!) over i panden og vender godt rundt. Tilsæt lidt revet parmesanost og så er det færdigt.

Servér i en pastaskål med parmesan på toppen og en grøn salat 'on the side'. Til forskel fra Brixtofte og de andre har jeg erkendt, at mad med så kraftige ingredienser kun får det rette modspil af én ting. Ja, rigtigt, en fornuftig frugtbombe (oversøisk på Syrah naturligvis!) i prislejet omkring 50-100 kr.

Dét er et dagmøde værdigt...