28.11.06

Italiensk aften


Lørdag bød på italiensk aften. Og jeg var fritaget for madlavning. Aftenen lå i trygge hænder hos min hustru og en god ven. Der blev kun taget billeder af første ret (ovenfor), men I skal ikke snydes for mine ord om resten. For det var et helaftensarrangement - i bedste italienske stil.

Der blev lagt ud med hvidvinsdampede blåmuslinger. De var store og lækre, og der var godt brød til at suge 'suppen' i sig. Der var fransk hvidvin i glasset (jeg husker desværre hverken drue eller region).

Så blev der fulgt op med lasagne med tomat, spinat og ricotta. Fyldig og cremet. Virkelig lækker.

Dernæst skulle vi til mesterværket: grydestegt kanin med hvidløg, rosmarin, timian og citron. En ujævn varmefordeling i ovn/gryde drillede dog lidt, så nogle stykker var røde, da dyret kom på bordet. Det skal de selvsagt ikke være. Så vi måtte vente lidt længere. Det gjorde nu ikke noget; der var god Barbaresco i glasset nu. Da kaninerne kom ud igen, var nogle stykker dog tørre (det gjaldt fx mit første stykke, som var mørbrad), mens andre - benstykkerne - var dejlige. Kanin har en herlig smag og bør laves noget oftere. Der var bagte courgetter og aubergine til.

Vi sluttede med en tung, tung, tung chokoladekage. Det er en Claus Meyer-opskrift, har jeg fået oplyst. Med delikate syltede italienske kirsebær i bunden. Resten var vist ren smør og mørk chokolade. En vild kage! Der var naturligvis espresso og grappa til.

Aftenen rundede vi af med at se Benigni-filmen "Den lille djævel". Fin film. Fantastisk aften.

3 Comments:

Blogger cyclonebill said...

Det er altså virkelig nogle meget fantastiske billeder du tager!

28/11/06 21:44  
Blogger Anders said...

Tak! Jeg har faktisk ikke selv taget billedet af muslingerne herover - det har kokken i lørdags. Men jeg fornemmer, at din kommentar er mere generel, og det det gør mig selvfølgelig glad. Du kan tro, jeg gør mig umage ;-)

29/11/06 08:47  
Anonymous Anonym said...

Uhm, det lyder meget lækkert!

29/11/06 09:32  

Send en kommentar

<< Home