3.6.07

Salade Niçoise - My Way!


Salade Niçoise er en sommerklassiker. Ingen tvivl om det. Let at lave tillige. Og som med alle klassikere er der et hav af variationer og fortolkninger. Der er udbredt enighed om, at der er i hvert fald er æg, tun, sorte oliven og ansjoser i spil. Mange kommer også kartoffel og bønner i. Og i café-versionerne er tunen af og til frisk og nygrillet. Sådan gør jeg normalt ikke. Endnu i hvert fald, for jeg tror både de mere tunge ingredienser og den friske tun skal prøves i salaten. Til gengæld har jeg allerede nu med stort held kommet fennikel i.

Mit aktuelle bud på herligheden lyder:
  • Et par forskellige slags grønne salater
  • Tomat
  • Agurk
  • Rød peberfrugt
  • Finthakket løg (vi brugte friske rødløg)
  • Fennikel
  • Hårdkogte æg (de fik lige lidt for lidt i går)
  • Ansjosfileter (én per halvt æg)
  • God tun (fra dåse eller glas)
  • Sorte niçoise oliven
  • Dressing rystet af olivenolie, citronsaft, salt og peber
Serveres med godt brød og kølig hvidvin i glasset - eller som i går: Rosé.

Etiketter: , , , , , , , , , ,

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Har lige "opdaget" dig eller din side her. Dit indhold er noget så velkomment for sådan en som mig, det ser let, overskueligt og meget lækkert ud, præcis som sådan noget skal være, hvis man altså spørger mig:)

3/6/07 17:50  
Anonymous Anonym said...

Hej Anders

Du har ret - det er en klassiker. Minder mig om, at vi indenfor overskuelig fremtid tager på ferie i sydfrankrig, hvor salade niçoise helt klart indgår i vores fortovscafékikkepåfolkdrikkevandogvinsvaner.
Specielt holder jeg af versionen med Nyons oliven - som man (ikke overraskende) får den i og omkring byen Nyons. De smager godt igennem og tilfører salaten fylde og kraft - men afskrækker utvilvsomt også nogle.

VH Rolf

5/6/07 12:01  
Blogger Anders said...

Tak for kommentarerne!

Velkommen på siden, Pia. Og til dig Rolf; rigtig god gourmettur!

:-)

Anders

6/6/07 22:43  
Anonymous Anonym said...

Hejsa!

Hvor ser det dog fantastisk ud :-)

Mange hilsner
Newyorkerbyheart
www.newyorkerbyheart.blogspot.com

1/7/07 21:15  
Anonymous Jon said...

Hej,
Jeg har just fornyligt opdaget din rigtigt fine blog. Gode fotos og madbeskrivelser der giver lyst til selv at prøve opskrifterne af.
Det har været dog mig fuldsændig umuligt at opdrive ansjoser i Århus, det kan være du kan afsløre din hemmelige ansjos-grossist.

18/4/09 14:46  
Blogger Anders said...

Jon -> Gerne. De kan være lidt svære at finde, men her er nogle muligheder:

Salling
Føtex (Fundet i køledisken på Bruun's Gade, Frederiks Alle og Storcenter Nord)
Emmerys
Clausen's fiskehandel på havnen
SuperBrugsen Jægergårdsgade (men bestemt ikke alle brugser)
Endelig har jeg fundet dem i nogle velassorterede grønthandler.

Håber det hjælper!

18/4/09 18:58  

Send en kommentar

<< Home