4.5.07

Rib Eye Steaks


Bøffer er ikke bare usandsynlig lækker mad, det er også hurtig mad. Et par minutter på hver side og en god salat og brød til, det er såmænd det hele. Rib eye er min foretrukne bøfudskæring. På grund af marmoreringen er kødet meget smagfuldt og saftigt; aldrig tørt.

Denne gang var det ikke med salat og brød, men med ovnkartofler og lidt grillede grøntsager. En god times tid inden, bøfferne blev grillet, smed jeg groftskårne både af store kartofler i ovnen vendt med olivenolie, salt, peber, rosmarinkviste og nogle hele fed hvidløg. 200 grader - evt. 225 det sidste kvarter. Inden bøfferne røg på grillpanden grillede jeg lige en aubergine i skiver og en tomat, så der også var lidt tilbehør. Jeg orkede ikke en bearnaise denne aften, men lavede en hurtig urte-hvidløgsdressing til kartoflerne af creme fraiche, olivenolie, citronsaft, salt, peber, hvidløg og hakket purløg.


Grill først bøfferne ca. 10-20 sekunder på fedtkanten (husk at ridse den først, ellers krøller den og bøffen sammen), dernæst som sagt et par minutter på hver side - efter tykkelse og hvad der nu ellers passer din smag. Lad bøfferne hvile et par minutter og krydr så med salt og peber: Intet andet. Jeg kan lide min bøf rød, men ikke overdrevet blodig. Og med en kraftig rød drue i glasset. Det var igen en af dem med mariehønerne (nu dog i version 2005).



Etiketter: , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jeg har noteret mig en markant lavere aktivitet på bloggen gennem den seneste tid. Går det hele op i bleskift?

10/5/07 16:22  
Blogger Anders said...

Nej, vi både sover og spiser skam også ;-)

God mad naturligvis! Det er bare ikke lige de lækre billeder og beskrivelser, der bliver prioriteret allerhøjest i øjeblikket...

10/5/07 18:12  

Send en kommentar

<< Home