28.8.08

Anmeldelse: Frokost på Brøndums Hotel


Sommeren bragte os forbi Skagen. Og hvor fås mon mere traditionel en frokost, end smørrebrød på Brøndums Hotel? Det måtte blive her.


Vi var tidligt på den og kunne vælge et dejligt hjørnebord, inden de flotte lokaler blev fyldt til bristepunktet. Menukortet kom hurtigt fra den meget venlige ældre tjenerinde.


Valget faldt på: Fisketallerken til fruen, et halvt stykke med rødspættefilet til den lille (der var i strålende humør og opførte sig eksemplarisk - hun skal mere ud at spise, tror jeg!) og smørrebrød til blogmesteren. Det er smørrebrøddet, jeg vil omtale her.

(Fisketallerken med røget laks, rejer, stegt rødspætte og kryddersild)

Først kryddersild med rigeligt kapers og løg. Karrysalat og kartoffelsalat i små skåle på siden. En overdådig servering og en meget lækker sild.


Dernæst stegt sild i eddike. Velsmagende, men efter min mening i en for sød lage. Sild er en uhyre fed fisk og skal have et kraftigt modspil fra eddiken. Men jeg er nok klar over, at jeg er oppe mod mange års servering, så den ting ændres næppe.


Endelig et stort stykke med oksebryst, peberrod og pickles.


Alt sammen flotte og lækre serveringer på flotte tallerkner i flotte omgivelser. Jeg drak en pilsner til det hele og nød det!

Var det godt? Ja, bestemt. Var det rigtig godt? Tjah. Der var vel ikke noget på bordet, som jeg ikke selv kunne have præsteret. Men det er vel heller ikke et kriterie? Jeg synes dog, at man hist og her anede, at det nok ikke var alt, der var lavet fra bunden på stedet. Rugbrødet kunne fx godt være bedre. På den anden side: Hvad kan man forlange, når et stykke kun koster 65-75 kroner? Vi endte på ca. 500,- for det hele (som jeg lige husker det). Det er ikke meget mere, end en cafémiddag i Århus løber op i. Og i det perspektiv var maden og oplevelsen alle pengene værd. Jeg vil se frem til næste besøg.

Efter frokosten over på Museet og se den aktuelle salonophængning (mere retro-smart, end en smart måde at vise de fine værker frem. Væggene drukner i billeder, og beskueren mister overblikket. Jeg gjorde i hvert fald). Kaffe og kage i museumshaven, kødshopping hos Munch (gode pølser!) et kig mod Grenen og hjem til sommerhuset. En dejlig dag på toppen af Danmark.

P.S. Siden vores besøg er jeg faldet over denne anmeldelse fra Adam Price. Jeg er nok lidt mere positiv, end han er. Hvem sagde, madbloggerne var de hårdeste anmeldere? ;-)

Etiketter: , , , , ,