5.3.07

Okse marineret i rødvin og kaffe


Ægte langtidstilberedt mad. Stor og fyldig smag. Retten er stærkt inspireret af 'Marineret a la Mocca' side 32 i magasinet "FairNok" Nr. 1 2007 (gratis Max Havelaar-udgivelse, fundet i et supermarked). Jeg indrømmer dog, at jeg kom for sent i gang. Jeg måtte derfor nøjes med at marinere 3 timer og ikke et helt døgn. Det bliver næste gang, for jeg tror nok, at jeg laver den her oksesteg igen. Kødet smagte kraftigt og lækkert og kunne trækkes fra hinanden med en gaffel...

Tag en god oksesteg (tyksteg, tyndsteg, culotte, cuvette - noget i den stil) og rids fedtet. Puds evt. sener af. Så laver du marinaden i retning af følgende: En hel del rødvin, gulerod i skiver, løg i både, knuste hvidløg, lidt chili, laurbær, persille, timiankviste, peberkorn og altså også; kaffebønner - en god håndfuld. Læg stegen i en pose/skål med marinaden og luk til.

Når stegen skal i ovnen, tager du den ud af marinaden og lægger den på en rist. Gnid lidt salt ind i fedtet og dryp evt. med lidt olivenolie. Marinaden med grøntsager, urter, kaffebønner osv. lægger du i et ildfast fad, som placeres under stegen. Brun først ved 250 grader i 15 minutter og steg dernæst 2½-3 timer i ovnen ved kun 150 grader. Dryp undervejs. Spæd marinaden op med vand/fond, hvis det reducerer for meget. Husk at lade kødet hvile, inden du skærer ud.

Mens stegen hviler, laver du denne drømmesauce: Svits lidt tomatpuré i en kasserolle. Tilsæt marinaden der i ovnen er kogt godt sammen med skyen fra stegen. Brug en si til at fjerne grøntsager og urter, og en sovseskiller til at undgå det unødvendige fedt. Jeg tilsatte også lidt kalvefond. Til sidst monteres saucen med lidt fløde, og der smages til med salt og peber. Det blev en aldeles prægtig sauce!

Jeg serverede oksestegen med små hele kartofler, som jeg bagte i ovnen (ca. 1½ time ved 150 grader) og lidt blancherede, blandede grøntsager. Jeg drak et glas kraftig rødvin til (lavet på primitivo).

Etiketter: , , , , , ,

3 Comments:

Blogger Ajes said...

Jeg har en cuvette på 1,4 kilo, som jeg vil prøve at lave efter din fremgangsmåde. Det lyder jo rigtig lækkert.

Har du begreb om, hvor lang tid sådan en fætter skal have? Den skal vel være i underkanten af 60 grader, hvis man vil have den rosa?

7/4/08 17:05  
Blogger Ajes said...

I øvrigt: Hvordan gør man med kaffen i marinaden? Jeg forestiller mig, at rester af kaffegrums på stegen giver en ekstremt grim smag efter en tur i ovnen. Er det forkert antaget?

7/4/08 17:27  
Blogger Anders said...

Stegetermometer er vejen frem...og ved 60 grader har den helt sikkert farve. Det tager vel knap en time?

Min metode var langtidstilberedning - knap 3 timer - det giver ikke rødt kød, men derimod lækker trævlestruktur.

Begge dele er dejligt, hver på sin måde.

Kaffegrums skal du nok undgå - brug hele bønner.

God fornøjelse!

7/4/08 20:42  

Send en kommentar

<< Home