15.3.07

Hvid grøntsagssuppe med kammuslinger

Efter weekendens mange udskejelser (søndag bød på en dejlig frokost med flere klassikere indenfor smørrebrødsgenren: Fx gode sild, fynsk æbleflæsk, okse med peberrod, dyrlægens natmad), skulle der lettere kost til.

Jeg lavede en hurtig, 'hvid' grøntsagssuppe. Du gør som følger: Svits et løg i lidt olie og tilsæt grøntsager efter eget valg i mindre stykker. For at få en lys/hvid suppe, skal du selvsagt ikke bruge grønne, grøntsager, men hvide. Jeg brugte: Selleri, pastinak og blomkål. Mest blomkål. Pas på med at bruge alt for mange forskellige grøntsager - så bliver smagen helt ubestemmelig. Tilsæt lidt rosmarin og et laurbærblad og lad det koge i noget god fond - jeg brugte hønsefond fra fryseren. Når grøntsagerne er godt møre, blender du med en lille smule fløde og smager til med salt og peber (det er i grunden stort set det samme, jeg gør hver gang).


Suppen skulle ikke bare toppes med persille, men også med kammuslinger. De lå og så godt ud i vinduet hos fiskehandleren; friske og i skallerne endnu. Jeg var lidt i tvivl om, hvor meget der skulle renses væk, så det meste af det 'bløde' røg af sammen med mavesæk og tarm. Muligt at jeg gik lidt vel hårdt til værks. Dog lod jeg rognen blive, som fiskemanden flinkt havde peget ud som en ekstra delikatesse (den lille røde del i hver skal). Selvsamme fiskemand foreslog gratinering i ovn direkte i skallen med lidt pesto. Den købte jeg - delvist. Pestoen sprang jeg over, men hakkede i stedet lidt skalotteløg fint, som jeg dryssede over hver skal og toppede med en lille smørklat. Derefter ca. 10 minutter i ovnen ved 225 grader. De var perfekte. Hvis du nu har husket også at skrubbe skallen, så er det bare op på suppen, som en lille båd, og ind på bordet. Det skal gå hurtigt, for båden synker hurtigt...

Etiketter: , , , , ,