9.10.06

Græskartærte


Græskar kan bruges til meget...Jeg skal starte dette indlæg med at sige, at det ikke er egne evner, der fremvises ovenfor. Det var en lykønskning til min hustrus søster, der blev kandidat for nylig. Den slags skal fejres. Og det blev det lørdag aften. Da jeg selv blev kandidat, lavede vi en kæmpe kalkun på amerikansk manér med 'stuffing' og det hele. Lidt a la 'Thanksgiving'. Og en fantastisk græskartærte til dessert. Opskriften på græskartærte følger herunder. Og igen skal jeg sige, at det ikke var undertegnede, der stod for fremstillingen. Det var min hustru. Jeg var selv udlånt til at flytte for min egen søster. Men bagt blev der. Tærten afrundede denne gang et skønt måltid med en iøvrigt overvejende italiensk menu: Bruschetta med tomat, romersk suppe med pasta og kikærter og vitello tonnato. Men altså:

Græskartærte (Pumpkin pie)
Opskriften er oversat og let modificeret her fra.
Opskriften er til én tærte - vi lavede fem!

Mørdej
175 gr mel
1 spsk sukker
110 gr blødt smør
ca. ½ dl koldt vand

Nøddelag
50 gr pekannødder

Græskarfyld
3 æg
5 dl græskarmos
1 1/4 dl piskefløde
1 1/4 dl rørsukker
1 tsk stødt kanel
½ tsk tørret, stødt ingefær
1/8 tsk stødt nellike (brug en morter)
½ tsk salt

Tærten kræver forberedelse. Græskarmos kan ikke købes på dåse her i landet, som man kan i USA, og selv hvis man kunne, hvorfor skulle man så, når man nemt kan lave det selv? Tag et græskar, halvér, grav/skær kernerne ud og skær i store, 'flade' stykker. Læg i en bradepande med skrællen opad. Bag i ovnen (ca. 200 grader) til det er mørt og kødet løsner sig nemt. Det væsker en del - så er I advaret. Så skal det drænes gennem et klæde natten over. Tilbage har I det, vi er ude efter: græskarmos.

Mørdejen kan også passende laves på forhånd. Det behøver vist ikke beskrives nærmere.

Så kommer selve dagen, hvor bagningen går løs. Start med at riste pekannødderne i ovnen. De skal have knap 10 minutter ved 180 grader og må endelig ikke få for meget. Derefter skal de hakkes fint. Det er nemmest at bruge en blendertingest. Så skal tærtedejen rulles ud i et tærtefad. Skær kanterne til, så det ser pænt ud. Brug resterne til at lave et lille stykke pyntedej til midten af tærten. Drys nødderne ud på tærtedejen og lav det til et lag.


Så mangler vi kun fyldet. Pisk æggene. Tilsæt resten af ingredienserne og pisk/rør sammen til en ensartet masse. Hældes ud over nøddelaget og glattes ud.

Så skal tærten bare bages: 190 gr i 50 minutter. Fyldet skal nærmest slippe en kniv eller strikkepind, hvis man stikker i den. På det tidspunkt er fyldet let brunt og mørdejen sprød.

Tærten serveres med flødeskum, der er pisket med ahornsirup. Det smager voldsomt godt og kan virkelig anbefales på det varmeste. Happy thanksgiving! (eller hvad man nu lige fejrer).

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kan man bruge græskarkød på glas fra Irma ? Det er marineret i sukker/ingefær?

23/11/08 20:13  
Blogger Anders said...

-> Lene: Det er vel bare at prøve. Jeg ville nok holde lidt igen med sukkeret og ingefæren i fyldet så, men prøv da ad. Og vend tilbage og fortæl om resultatet! :-)

Hvis du ikke har mod på det, så bag et græskar i ovnen, som beskrevet, det går helt af sig selv (du behøver ikke lade det dræne en hel nat).

God fornøjelse!

23/11/08 21:32  
Anonymous Anonym said...

Tak for opskriften og inspirationen, det er en forrygende tærte. Jeg laver lidt mere mos og fryser ned

3/10/09 16:29  
Anonymous Anonym said...

Den er bare HELT vildt lækker..

Faktisk langt bedre end dem, som jeg har smagt i USA. Jeg lavede den helt fra bunden. Her vil jeg lige informere om, at mængden af græskar svandt ind til halve efter at have været i ovnen.

Et lille tip: Jeg har spottet ægte amerikansk ukrydret græskarkød på dåse i Super Best's udenlandske (Amerikanske) afdeling til 30 kr.

14/10/09 20:54  
Anonymous Anonym said...

Behøver man at lade skrællen sidde på når græskarstykkerne skal bages? Jeg ville egentligt bare lave en lygte med barnet, men syntes det er synd bare at smide fyldet ud. . .

16/10/09 14:16  
Anonymous Cecilie said...

Jeg kunne kun finde græskar på glas i Super Best, og kunne virkelig godt tænke mig at prøve den her opskrift.
Er der nogle som havde prøvet med græskar i glas?
Så vil jeg meget gerne høre om resultatet! :)

26/8/10 07:21  
Blogger Anders said...

Hvis du mener græskarmos, så er det fint. Sådan var påskriften oprindeligt.

Hvis du mener syltede græskar, så vil jeg sige nej: de er jo i syltelage, og det vil ødelægge smagen.

Om en måned kan du finde græskar i enhver grønthandel.

Anders

26/8/10 08:23  
Blogger Anders said...

Påskriften = opskriften :-)

26/8/10 08:25  

Send en kommentar

<< Home