27.9.06

Chili con carne


Nem ret, lækker krydret smag. Lavede den faktisk på forhånd, da jeg vidste, at det ville knibe med tiden til aften. Lav for meget, så har du til fryseren.

Løg
Hvidløg
Hakket oksekød
Tomat
Bønner (flere forskellige slags)
Fond (helst okse)
Evt. vin
Chili
Peberfrugt
Kanel
Spidskommen
Mørk chokolade
Salt og peber

Svits kødet sammen med chili og spidskommen. Tilsæt løg, hvidløg og peberfrugt. Svits videre. Tilsæt så bønner (jeg brugte kidney- og butterbeans), tomat, fond, vin hvis du har noget stående og resten af krydderierne. Kog sammen en halv times tid ved smag varme. Pas på at bønnerne ikke koger helt ud. Tilsæt chokolade lige før servering. Vær forsigtig. Det skal ikke smage af chokolade, det skal bare runde og tage toppen af chilistyrken. Server i skåle/kopper med ris eller brød til. Jeg kan godt lide en skefuld creme fraiche på toppen - især hvis chilien river!

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Anders,
Det er en god opskrift du har på Chili Con Carne, den ligner meget en, som jeg engang har fået fra en Mexico-kyndig, og som jeg altid bruger. Den eneste væsentlige forskel er, at han brugte øl i stedet for vin.

Med venlig hilsen
Angela
www.opskrifter.wordpress

28/9/06 09:01  
Blogger Anders said...

Tror jeg vil prøve at hælde øl i næste gang. Al mad med alkohol i, er jo som bekendt godt.

3/10/06 21:09  

Send en kommentar

<< Home