3.2.07

Okse med honning og peber på bagte grøntsager


Et forsøg på at gøre en kødret serveret på Restaurant Mefisto efter. Det er nu snart et par år siden, men serveringen står lysende klart. Tykkam langtidsstegt under en 'kåbe' af honning og peber. Jeg er vild med okse, jeg er vild med peber, jeg var vild med den servering.

Efterligningen lykkedes til dels. Den pebrede og samtidig søde skorpe var perfekt, men det stykke oksebovklump, jeg brugte, blev lidt til den tørre side. Det fik to timer i ovnen ved 175 grader, næste gang tror jeg, det skal have mere tid og væsentligt lavere varme. Måske udskæringen skal være en anden også? Tilberedningen i øvrigt er simpel: Smør kødet ind i en spiseskefuld honning og vend rundt i masser af groftkværnet peber og lidt salt. Derefter i ovnen.

Til kødet serverede jeg et udvalg af årstidens grøntsager bagt i ovnen. Græskar, jordskokker, gulerødder og rødløg. Grøntsagerne var skåre i grove stykker og vendt med lidt rapsolie, salt og peber. De fik en times tid i ovnen.

Grøntsagerne i bunden, et par skiver af kødet ovenpå og friskrevet peberrod på toppen.

Etiketter: , , , ,