26.5.08

Baked Beans


Man tager en dåse...

...men kun hvis man har tømmermænd og akut behov for gris, æg og bagte bønner. Det her er min luksusversion af bønner bagt i tomatsauce. Inspirationen er som så ofte hentet hos Fru Plum, men med flere modifikationer. Fx er grisen smidt ned til bønnerne. Samlet set et imponerende resultat, som jeg er usandsynligt godt tilfreds med. En uovertruffen ret som jeg snart må lave igen.

Du starter et halvt døgn før, det hele går løs, med at lægge tørrede hvide bønner i blød i vand. Når de 12 timer så er gået, kasserer du vandet, og koger bønnerne en halv times tid i friskt vand. Imens går du i gang med tomatsaucen:

Steg det bedste røgede bacon, du kan opdrive (fx den her fra), i tern i en sautérpande i lidt olivenolie (afhængigt af, hvor fed baconen er). Tilsæt løg i tern og en hel del hvidløg. Dernæst vineddike og hvidvin på og så gode tomater. Jeg brugte mosede, økologiske tomater fra Urtekram på flaske. Hvis det nu var sensommer eller Syditalien eller Sydspanien ville friske naturligvis være et oplagt valg. Kog sammen 10-15 minutters tid og smag til med salt, peber og en hel del sukker.

Find så et ildfast fad og hæld bønner og tomatsauce sammen. Herefter skal det ind i en ca. 175 grader varm ovn, og så skal der ellers bages. Det tager 2 timers tid. Du kan med fordel røre lidt en gang i mellem, men i det store og hele passer det sig selv.

Lad retten køle lidt af og vend så store mængder friske krydderurter i: Basilikum, oregano og timian er oplagt. Jeg supplerede med en god mængde sødskærm også (et meget federe ord end spansk kørvel!). Juster smagen med olivenolie, salt, peber og sukker.

Som sagt blev bønnerne helt fantastiske. Intet mindre.


Vi fik en salat til (salat, spinat, gode tomater + gode grillede artiskokker og oliven fra glas), og så var det såmænd et komplet måltid. Jeg forestiller mig, at bønnerne også er gode som tilbehør til fx grillet kød (okse, lam) eller måske en fed fisk (laks, makrel). Det er også en oplagt ret i en tapas-buffet.


Vi drak rosé til (klart i sæson nu!). En ganske fornuftig en af slagsen fra George Deboeuf (Syrah 2007, fundet i Netto til 45 kroner). Frisk som den slags skal være og med et elegant strejf af jordbær, som jeg kan lide det. Det er sommer!

Etiketter: , , , , , , , , , , ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Totalt imponeret over din blog generelt! SÅ flotte fotos (har du selv taget dem?), forståelige og instruktive opskrifter. Herligt. Er selv lidt af en "madfreak", så blev glad, da din blog dukkede op på Google. Endelig, endelig - bliv ved med at inspirere til at spise ordentligt. Du har ret - at spise er at leve. Tak for din blog.
Venlig hilsen
Lena

9/2/09 22:41  
Blogger Anders said...

Tak for den kommentar. Jeg rødmer jo af al den ros! :-)

Ja, billederne er alle taget af mig, ligesom maden i langt de fleste tilfælde er lavet af mig.

Min opdateringshyppighed er faldet voldsomt med tiden, men bloggen er ikke afgået ved døden. Hæng på!

10/2/09 19:13  

Send en kommentar

<< Home